Ravi- ja peli sanasto vasta-alkajalle

* etupäässä pelaajien käytössä olevat termit

A

A-HEVONEN Perushevonen, suosikki, et. T-pelien järjestelmissä. B-hevonen = haastaja, C-hevonen mahd. yllättäjä.

AJAMATON Hevosen ei ole tarvinnut tai se ei saanut tilaisuutta esittää parastaan: ajamaton voitto, jäi ajamattomana pussiin.

AJOVITSA Merkinantovälineen maksimipituus on 125 cm ja -paino 120 g. Monte-lähdössä maksimipituus 85 cm.

ALASARJA Kilpailusarja aloitteleville ja pienen voittosumman hankkineille hevosille.

ALLEAJO Kilpailua edeltävä verryttely, lämmittelyajo.

APUAISA Silaan tai aisan etuosaan kiinnitetty putki, jonka toinen pää on vapaana kilpakärryn päällä. Apuaisan avulla ajaja voi säädellä hevosen juoksuasentoa eritoten kaarteissa.

C

CLAIMING Claiminglähtöön osallistuva hevonen on kilpailunsa jälkeen myytävänä omistajan määräämästä hinnasta. Suomessa harvinainen, USA:ssa jokapäiväinen tapahtuma.

D

DERBY Laukkaurheilusta (ensimmäinen derby Epsomissa 1780) myös kaikkiin ravimaihin siirtynyt nuorten hevosten suurkilpailu. Suomessa 4-vuotiaiden lämminveristen Derby ajetaan Vermossa ja 5-vuotiaiden suomenhevosten Derby Jyväskylän Killerjärvellä.

DÖDSI, DÖÖDENSSI* Ks. kuolemanpaikka.

E

EEPEE* Hevonen meni epäpuhdasta ravai.

ENNÄTYS Hevosen paras tulos kilometriajaksi muunnettuna.

ELITLOPPET Ruotsin suurin ja toinen Euroopan kahdesta merkittävimmästä ravikilpailusta. Ajetaan Tukholman Solvallassa toukokuun lopulla, kilpailumatkana mailin ryhmäajo.

G

GALOPPI* Ruotsinkielen laina. Hevonen meni pelkkää galoppia eli laukkaa.

H

HAAMUMAILI Mailin ravaaminen ajassa 2 minuuttia tai alle, km-ajassa 1.14,6 tai alle.

HAMBLETONIAN USA:n suurin ravikilpailu New Jerseyssä 3-vuotiaille ravureille mailin matkalla.

HANDIKAAPPARI Hevosten kilpailusarjat suunnitteleva ja karsinnan suorittava raviradan toimihenkilö.

HANDIKAAPPARILÄHTÖ Tasoitusajo, jossa handikaappari määrää hevosten juoksemat matkat niiden arvioidun päivän kunnon eikä ennätyksen tai voittosumman perusteella. Tavoitteena on mahdollisimman tasainen maaliintulo.

HAPOILLA Hevonen voidaan ajaa (maito)hapoille, se siis väsyy ja voi hiljentää vauhtiaan "dramaattisesti".

HAUKOTELLEN* Voittaa näytöstyyliin koville joutumatta.

HELLAKOUKKU* Kiihkeä, kuumana käyvä peluri.

HENGISSÄ* Peliä laadittaessa huomioon otettava hevonen.

HIITTI Vauhdikas hevosen valmennukseen olennaisesti kuuluva ajo hiittiradalla tai varsinaisella raviradalla.

HIITTIKÄRRY Pitkäaisainen kärry hiittaamista varten, jossa ajaja istuu mukavammin kuin kilpakärryssä.

HIMMENNIN, HIMMENTÄJÄ Hevosen näkökenttää pienentävä varuste silmien alapuolella. Käytetään yleensä aralle hevoselle, joka muuten saattaisi säikkyä esim. vesilätäkköä tai paperiroskaa radalla.

HOKKI Hevosenkenkään talvikeleille asennettava nasta, yleensä 4-6 kpl per kenkä.

HYVÄPÄINEN Luonnostaan kilpailutahtoinen hevonen, joka sopeutuu hyvin yhteistyöhön ajajan kanssa.

I

IDIOOTTIKENGITYS Hevosen kengät on lyöty väärinpäin: kärki osoittaa taakse ja sakarat eteenpäin. Auttaa hevosta, jonka takakavio osuu etukavion kärkeen.

IMUTTAA Hoputtaa hevosta kovempaan vauhtiin tyypillisellä huuliääntelyllä.

INDIKAATTORITAULU Raviradan valotaulu totokertoimia ja muuta informaatiota varten.

ISKUSSA, LYÖNNILLÄÄN, TIKISSÄ Loistovireessä, huippukunnossa.

ISTUVA SARJA Hevosen palkintosumma tai ennätys "istuu" hyvin sarjamääritykseen.

J

JALKA* Suosikin voi varmistaa yhdellä tai useammalla jalalla.

JENKKI USA:ssa syntynyt hevonen.

JENKKIRAUTA Hevosille tarkoitetun amerikkalaismallisen kitaraudan lempinimi.

JUOKSURATA Tasoitusajon uloimmat lähtöradat 6 ja 7, joilta hevonen saa yleensä hyvän alkuvauhdin.

JUOPON PARI Kaksari-peli hevosille nro 1 ja 2.

K

KAKSARI* Toto-peli, jossa vedonlyönnin kohteena on lähdön kaksi ensimmäistä hevosta ilman keskinäistä järjestystä.

KALSA* Suomenhevonen, kylmäverinen.

KANSANKUUMA* Ks. pörrö.

KARSINA Alue, jolla hevonen volttaa tasoitusajossa.

KASVATTAJAKILPAILU Suurkilpailu, jonka palkinnot perustuvat kasvattajien maksamiin ilmoittautumismaksuihin, jotka voivat alkaa jo hevosen ollessa 1-vuotias.

KELLOTUS Hevoselle otetaan sekuntikellolla aikaa eripituisilta matkoilta eli pätkiltä. Useilla raviradoilla on ns. kellotuspaalut pelaajien palveluna. Kellotustaulukosta saadaan kellotusaikaa vastaava kilometriaika.

KENTTÄ KÄÄNTYY* Hevosten järjestys on maalissa päinvastainen kuin alkumatkalla, tavallisimmin kärjessä alun liian kovaa rynnistäneiden hevosten väsyessä pahoin lopussa.

KENTTÄLYÖNTI* Pelata ko. pelimuodon kaikki mahdolliset yhdistelmät samaan lähtöön.

KEULA Johtopaikka. Katsoa keulat = ottaa lähdön alussa (hetkellinen) johto. Juosta keulilla.

KILOMETRIAIKA Hevosen kokonaisajasta laskettu keskimääräinen vauhti yhdellä kilometrillä. Esim. jos hevonen juoksee mailin tasan 2 minuuttiin, se on kilometriä kohti 1 minuutti 14,6 sekuntia. Tulos ilmoitetaan normaalisti ilman täyttä minuuttia, siis 14,6.

KULTASORMI Taitava ohjastaja, alunperin Pekka Korven lempinimi.

KUOLEMANPAIKKA Juoksupaikka johtavan hevosen rinnalla. Nimi kuvastaa paikan vaativuutta, hyväkin hevonen antaa siitä kovassa vauhdissa usein periksi.

KUUSVITONEN * Toto65-raviveikkaus. Pelataan keskiviikkoisin Vermossa

KYLMÄVERINEN Kylmäverirotuja ovat kaikki työhevosrodut sekä työ- ja ravihevoseksi soveltuvat pohjoismaiset rodut, kuten suomenhevonen, pohjoisruotsalainen hevonen ja norjanhevonen.

KÄDETÖN* Kuskin tai pelaajan suorituksesta, ala-arvoinen, pahasti epäonnistunut.

KÄSKY PÄÄLLÄ Kuski pyytää ajokiltaan lisävauhtia.

KÖYHÄN LÄPÄRI Kaksari, jossa on pelattu lähdön pienin ja suurin numero ainoana parina (ks. läpäri).

L

LAHJASARJA Hevonen on päässyt sitä suosivan sarjamäärityksen ansiosta helppoon seuraan.

LAUKKURI Hevonen, joka pilaa juoksunsa usein laukkoihin.

LEVITÄ Sortua (pahalle) laukalle.

LIINAT, NARUT Ohjakset. Vetää liinat kiinni = ohjastaja hiljentää äkisti hevosen vauhtia johtopaikalla.

LINKORATA ks. juoksurata.

LOPETUS Loppukiri, myös seur.

LOPPUPUOLIKAS Lähdön viimeiset 500 metriä

LOUNASRAVIT Ajetaan Suomessa viiden lähdön raveina, keskiviikkoisin ja perjantaisin päiväsaikaan.

LUNASTAA* Nostaa totovoitto. Päästä lunastukseen.

LÄHTÖLISTAN SARJAMÄÄRITYS ks. sarjamääritys

LÄHTÖTAPA Suomessa hevoset lähtevät liikkeelle ryhmälähtönä auton takaa tai tasoitusajona volttilähetyksellä.

LÄMMITELLÄ ks. alleajo.

LÄMPIMÄNÄ* Kävi lämpimänä, ks. hellakoukku.

LÄPÄRI* Läpilyönti, jossa pelataan yhdelle hevoselle kaikki muut pariksi Kaksarissa.

LÖYSÄÄ Antaa löysää, löysätä ohjaksia, päästää hevonen menemään kovempaa.

M

MAALILAUKKA Jos hevonen ylittää maalilinjan laukaten, se hylätään aina Suomen ja useimpien muiden ravimaiden sääntöjen mukaan.

MARTINGAALI Silan mahavyöstä lähtevä remmi, joka kulkee hevosen etujakojen välistä suitsiin (pään asentoon vaikuttava kiintomartingaali) tai kahtena haarana ohjaksiin (kuolainten asentoa säätelevä ohjasmartingaali).

MATTO* Runsas rastitus V-pelikohteessa.

MEETING Kausikilpailu, yl. 2-5 kilpailupäivää.

MOISKI läh. kunnon kilpahevonen, hyvä ajettava.

MONTE Raviratsastus. Ranskassa hyvin suosittu kilpailumuoto.

MUMMOPELI* Pelata suosikkeja pienillä panoksilla.

N

NAPPIJUOKSU, NAPPIREISSU Hevonen sai nappijuoksun = sai tasaisen juoksun tav. toisen takana säästäen näin voimia loppukiriä varten.

NAPPISARJA ks. istuva sarja.

NARUMIES Ohjastaja.

NARUT, NARUTELLA Ohjakset, ohjastaa.

NAURAEN Voittaa helposti.

NELKKU* Toto4-peli.

NIPPU, NIPUTTAA, NIPUTUS* Järjestelmän moninkertaistus tai yhdelle yhdistelmälle pelattu suuri panos.

NOLLA NOLLAA* Lyhyen pätkän pyrähdys paljon kovempaa kuin hevonen pystyy juoksemaan koko kilpailumatkan. Hevonen avasi nolla nollaa.

NOLLASARJA Aloittelevien, vielä ilman ennätystä tai palkintosummaa olevien hevosten kilpailu.

NOSTAA Kääntää hevosta kilpailussa ulospäin (oikealle) niin, että kanssakilpailija häiriintyy. Vrt painaa.

NOUSU* Tavallista suurempi pelivoitto.

NOUTAJA* Tuli noutaja, hevonen väsyi kesken matkaa raskaan juoksun jälkeen. Tai pelaajan pelit eivät osuneet.

NUKKUA* Jäädä pussiin oman huolimattomuuden takia. Ohjastaja nukkui (kuorsasi) sisäradalla aamuun asti.

NYRKKEILLÄ* Käskeä hevosta voimakkaasti ohjaksilla.

O

OBERSEKKI Remmi, jolla hevosen pään asentoa hevosen hallinnan ja ravaamisen kannalta edulliseksi, estää hevosta painamasta päätään liian alas. Obersekin toinen pää kiinnitetään silassa olevaan nuppiin, ja toinen kannattelee hevosen päätä joko leukaremmin tai kitaraudan avulla.

OHIPELI* a) Pelaaja jättää tarkoituksella pelistään pois mielestään yliarvostetun hevosen, b) ei osunut peli.

OHJASTAJAKORTIN LUOKITUS A = ohjastanut yli 100 lähdössä, B ja C = ohjastanut alle 100 lähdössä. Ammattilaiset ja oppilaat erottaa lisäksi etuliitteistä: ammattivalmentajalisenssi = a (esim. aA tai aC), ammattiajajalisenssi = d (dA), oppilaslisenssi = e (esim. eC)

OTE Hevonen saa otteen = pääsee niukasti edelle tav. kilpailun loppuvaiheessa johtopaikkaa puolustavasta kanssakilpailijasta.

P

PAALU a) Kaviouran varrella oleva merkkipylväs, joka osoittaa metrimäärän maalilinjalle yhdellä 1000 metrin kierroksella. b) Tasoitusajossa perusmatkan volttauskarsina. ”Pölökky lähti paalulta.” c) maalipaalu.

PAINAA Kääntää hevosta sisälle päin (vasemmalle) niin, että kanssakilpailija häiriintyy. Vrt. nostaa.

PAINAA NARUILLE ks. pullari.

PAKETTI, PUSSI, SÄKKI* Hevonen jäi pakettiin johtavan taakse eikä saanut tilaisuutta.

PAKKI* Takamatka tasoitusajossa.

PALA* ks. pätkä.

PALLOT KORVISSA Tuli maaliin pallot korvissa = ohjastajan ei tarvinnut irrottaa korvasuojuksia, helppo voitto.

PANKKI* Varma voittaja pelipuntaroinnissa.

PEESI Juoksupaikka toisen takana.

PEITSI Ravilähdössä kielletty hevosen askellaji, jossa saman puolen etu- ja takajalka liikkuvat samaan suuntaan. USA:ssa on peitsareilla on omat kilpailunsa. Peitsi on ravia hieman nopeampi askellaji.

PETSARI* Aktiivinen, tav. keskimääräistä enemmän panostava pelimies. Ammattipetsari.

PETSI* Veto, panostus, lyönti, sijoitus.

PIIKKI Johtopaikka. Piikinvaihto = johtohevosen kuski päästää ohitusta yrittävän suosiolla eteensä ja saa tältä paikkansa heti takaisin. Näin vältytään liian kovalta revitykseltä. Piikki-selkä = johtohevonen ja sen takana juokseva hevonen, usein myös maalissa kaksi ensimmäistä.

PIILO* Pelaajan löytämä yllätyshevonen, jolla hän uskoo olevan yleisiä arvioita paremmat mahdollisuudet.

PINTA, PINTAMIES, PINTAPAPPA* Pelaaja on pinnalla, on saanut niin isoja voittoja, että voi panostaa reilusti seuraaviinkin lähtöihin.

PINTELI Hevosen jalkaa tukeva side.

PLATSI* ks. Sija-peli

POHJA* Pelipohja, pelatuin hevonen tai peliyhdistelmä. ”Viesker on taas pelattu pohjiin.”

PRIX D´AMERIQUE Ranskan suurin ja toinen Euroopan kahdesta kuuluisimmasta ravikilpailusta. Ajetaan tammikuun lopulla Pariisin Vincennes´in radalla, kilpailumatkana 2700 metrin volttilähetyksellä.

PRUUVI* Harjoituslähtö ennen varsinaista kilpailua.

PRÄSSI, PRÄSSÄTÄ* Antaa johtohevoselle prässiä = rinnalla juoksevan hevosen kuski pyrkii myös johtopaikalle jatkuvalla kovalla vauhdinpidolla.

PSYYKATA* Pohtia, puntaroida, arvioida juoksun kulkua ennen lähtöä.

PULLARI, PULLATA Liian innokas hevonen, pullari, pyrkii juoksemaan kovempaa kuin ohjastaja haluaa, painaa ohjille, pullaa. Seuraus usein hevosen ennenaikainen väsyminen.

PUSERO* Ajaa jnkn puserossa, ks.selkä.

PUTSI Kuppimainen kumisuojus, joka vedetään kavion päälle. Erityisiä painoputseja käytetään ravin tasapainottamiseen.

PUTTE Suomenhevonen.

PYKÄTÄ* Parantaa vauhtia, asemiaan.

PYYNTI PÄÄLLÄ* Kuski joutuu pyytämään lisää vauhtia ajokiltaan, joka ei muuten enää pysyisi kärjen vauhdissa.

PÄTKÄ Lyhyt, kork. muutaman sadan metrin matka. Pätkänopea hevonen. ”Meni pätkän nolla-nollaa.”

PÄÄRYNÄKENKÄ Erikoismuotoiltu kenkä hevoselle, jolla on halkeama kavion reunassa. Kengän ansiosta kavion isku maahan kohdistuu säteeseen eikä normaaliin tapaan kavion reunoihin.

PÄÄTANKO Hevosen vinoa juoksuasentoa korjaava lisävaruste.

PÖRRÖ* Tallivihje, joka on kulkeutunut kaikkien tietoon.

R

RANKATA, RANKKAUS* Ennakoida paremmuusjärjestys.

REISSU* Hevosen juoksuasemista. Sai raskaan reissun eikä jaksanut kiriä.

REISSUTTAA* a) Kuski ohittaa tai yrittää ohitusta kääntämällä ulos parijonosta lisämetreistä piittaamatta. b) Sijoittaa koko pelivoitto seuraavaan kohteeseen, kaikki reissuun, vrt. trippeli.

REVITTÄÄ* a) Ajaa surutta niin lujaa, että hevonen useimmiten väsyy loppumatkalla. b) Rastia paljon vaihtoehtoja pelikupongille. ”Revitin nelkun vikan lähdön.”

RIEHUMALLA* Eteni riehumalla, heittämällä toisten ohi.

RISTIINLYÖNTI* Pelitapa, jossa pelataan kaikki yhdistelmät pelaajan valitsemista hevosista.

RYHMÄAJO Kilpailu, jossa hevoset lähtevät matkaan auton takaa. Suomessa ryhmäajossa on korkeintaan 12 hevosta, joista 8 lähtee matkaan samalta linjalta lähetysauton takaa, loput hevoset takarivistä.

S

SALAMA Maailman nopein pikapeli, saatavilla kaikista Totoa myyvistä pelipaikoista.

SALETTI, SEINÄ, VUORI, VARMA* Ennalta "vuorenvarma" voittaja.

SARJAMÄÄRITYS Lämminveriset hevoset juoksevat eri lähdöissä kuin suomenhevoset. Lisäksi lähdöt on rajattu esim. hevosten voittosummien tai ennätysten mukaan. Sarjamääritys kertoo myös kumpaa kahdesta lähtötavasta käytetään – ryhmäajoa vai tasoitusajoa.

SEISKAVITONEN* Toto75-raviveikkaus. Pelataan pääsääntöisesti lauantaisin.

SEKKI Obersekistä yleisesti käytetty lyhenne.

SELKÄ Juoksuasema toisen hevosen takana, voi olla hyvä tai huono edessä juoksevan esityksestä riippuen. Yleensä hevonen irrottaa parhaan loppukirinsä hyvän selkäjuoksun jälkeen. ”Kuski tähyili hyvää selkää.”

SIJA-PELI Pelataan kolmen parhaanjoukkoon sijoittuvaa hevosta.

SILA Valjaat. Täydellinen sila eli silakompletti käsittää selustimen, mahavyön, häntäremmin, rintaremmin, suitset, obersekin ja ohjakset.

SILMÄLAPUT Varsin tavallinen varuste kilpahevosilla. Näkökentän rajoittaminen auttaa hevosta keskittymään juoksuun.

SKALPPARI Takakaviota ja vuohista etukavioiden hipaisulta suojaava kumisuoja.

SIPATA* a) Hävitä kaikki rahansa. b) Hevosesta: väsyä totaalisesti, sivata, topata.

SIPPI* Subst. ja adj. Olen sipissä, sippi = hävinnyt kaikki rahani. Sippiveto = veto viimeisillä taskunpohjalta kaivetuilla kolikoilla.

SKRELLATA, SKRELLI* Yllättää jättikertoimella, jättiyllätys.

SLIPPI* a) Kuponki pelimerkintöjä varten. b) Pelitosite eli kuitti.

SOUTAA* Kuski huojuttaa yläkehoa rattailla eteen - taakse.

SPIIDATA, SPIIDI* Ravata lujaa, luja vauhti.

SPOORI* Rata, juoksukaista.

STAYER(I) Kestävä ravuri, joka pärjää parhaiten 2600 m ja sitä pidemmillä matkoilla.

SULJETTU RATA Hevosen lähtörata on suljettu, kun sen edestä sekä vierestä starttaa vastustaja. Esimerkiksi volttilähdössä rata 8, jos myös radalla 9 on hevonen.

SUOJAPELI* Varmistuspeli, esim. lyödään voittajaksi hevonen, jota ei ole rastittu V-peliin.

SUOLATA, SUOLAUS* Tav. ohjastajan tai valmentajan antama, pelaajien käsitystä selvästi negatiivisempi kommentti hevosen mahdollisuuksista.

SUOMENHEVONEN Suomalainen kylmäverirotu, aikoinaan korvaamaton työhevosena, nykyinen päätehtävä jalostuksen myötä kilpahevosena.

SUPERJUOKSIJA Alle 20,0-kilometriajan juossut suomenhevonen. Toistaiseksi ainoat kategoriassa ovat viisinkertainen ravikuningas Viesker (19,9a) sekä Solvallan Elitkampenissa vuonna 2003 hurjastelleet Sipori (19,4a) ja Rick (19,6a).

SÄDE Kavion pohjan veenmuotoinen osa. Säde ottaa osaltaan maahan hevosen liikkuessa ja vaikuttaa pumpun tavoin kaviomekanismin toimintaan.

SÄKÄ Hevosen selän korkein kohta, josta kaula alkaa. Hevosen korkeutena käytetään yleensä säkäkorkeutta, vaikka siltä usein mitataan myös lautaskorkeus. Takakorkea hevonen on korkeampi lautasilta kuin säältä.

T

TASANJUOKSU, TASAPÄÄJUOKSU Kahden hevosen välille ei saada eroa edes maalikameran kuvan suurennoksessa.

TASOITUSAJO Tasoitusajossa hevoset juoksevat eripituisen matkan, Suomessa 20 metrin välein. Takamatkat määräytyvät normaalisti hevosen palkintosumman tai ennätyksen, joskus myös esim. iän tai sukupuolen perusteella. Mahdollistaa eritasoisten hevosten tasaväkisen kilpailun. Tasoitusajoon saa osallistua Suomessa korkeintaan 16 hevosta.

TAULU* Hevosen kilpailutulokset käsiohjelmassa. ”Onpa hevosen taulu päässyt huonoon kuntoon.”

TEHDÄ TOTTA Hevonen yrittää parhaansa.

TILI!* Suuri voitto, maaliintulon jälkeen joskus äänekkäästikin kuuluva.

TOLPPA, TIKKU* Voitto, ykkönen hevosen kilpailutuloksissa.

TOLPPAKONE* Hevonen, jolla on pitkä peräkkäisten voittojen sarja.

TOPPARI Hevonen, joka tavanomaisesti hiljentää taistelematta vauhtiaan loppusuoralla.

TORNI Kilpailutuomarien valvontapaikka yleensä katsomorakennuksen yläosassa.

TRIPPELI* Pelisysteemi, jossa pelaaja lyö koko pelivoittonsa eli reissuttaa yhteen tai useampaan tulevaan lähtöön.

TROIKKA Pelimuoto, jossa kohteena on lähdön kolme ensimmäistä hevosta sijoittumisjärjestyksessä.

TUPOT Irrotettavat korvatupot, jotka suojaavat hevosta mahd. häiritseviltä ääniltä.

TÄHTIJUOKSIJA Alle 30,0 juossut suomenhevonen.

TYKKI, PYSSY* Ylivoimaisia vauhtivaroja ja voittoja esittänyt hevonen.

U

ULOSLYÖNTIAJO Kilpailu, jossa hevoset jaetaan kahteen tai useampaan karsintalähtöön. Niiden parhaat pääsevät finaaliin.

V

VALIOJUOKSIJA Lämminverinen, jonka ennätys on alle 20,0 tai suomenhevonen alle 25,0.

VARMA Esim. Toto4-pelissä valitaan usein yhteen tai useampaan lähtöön vain yksi hevonen, ns. varma, jonka oletetaan voittavan lähdön.

VARVASPAINO Ravin tasapainottamiseen käytettävä metallipala, joka kiinnitetään kavion kärkiosaan.

VETOLAPUT Silmälaput, jotka nousevat kuskin vetämästä narusta poskihihnoja pitkin ylöspäin silmien tasalle.

VISIIRI Verkkomainen suoja, jota kuski käyttää kurakelillä.

VOILOKKI Hevosen kylkiin kiinnitettävä numerolappu.

VOITTAJANREIKÄ Juoksuasema johtohevosen takana. Periaatteessa paras mahdollinen paikka, jos pääsee reiästä ulos tarpeeksi ajoissa. V:ään voi siis jäädä myös pussiin.

VOLTTAUS, VOLTTILÄHETYS Tasoitusajon lähetystavaksi on vakiintunut volttaus: hevoset kiertävät hiljaista juoksua laajaa ympyrää kunnes ne ovat sopivissa asemissa lähetyskomennoille: valmis - yksi - kaksi - aja.

Y

YLISARJA Hevosen palkintosumma ja/tai ennätys on selvästi heikompi kuin muilla hevosilla, joille sarja istuu paremmin.

YÖLLINEN, YÖSSÄ* Aivan hakoteillä.

Ä

LYHENTEITÄ

a = lähtötapana ryhmäajo (muutoin tasoitusajo)

aA, aB, aC = ammattivalmentajan ajolisenssejä

dA = ammattiajajan ajolisenssi

eA, eB, eC = oppilaslisenssi

hll = hylätty liikojen laukkojen vuoksi, hpl = hylätty pitkänlaukan vuoksi, hlo = hylätty loppusuoran vuoksi, hel , hva, hrp = k = keskeyttänyt

ke = aika on juostu 2000-2499 metrin matkalla

kl, op, rl = koe-/opetus-/rutiinilähtö

kp = aika on juostu 2500-2999 metrin matkalla

ly = aika on juostu 1600-1999 metrin matkalla

m = monté eli raviratsastuslähtö

o = ori

pi = aika on juostu 3000 metrin tai pidemmällä matkalla

r = ruuna

t = tamma

Toto4, Toto65, Toto76 = pelejä, joissa kirjaimen jälkeinen numero kertoo lähtöjen lukumäärän. Voittaakseen pelaajan lapulta pitää löytyä kaikkiin lähtöihin oikea voittaja. Toto76-pelissä myös 6 oikein veikanneilla on mahdollisuus voittaa.

Tapahtumakalenteri

 18:00 Keskiviikon Toto65-ravit
 13:00 Vermon etäpelit
 18:00 Keskiviikon Toto65-ravit
 12:00 Perjantain Harjoitusravit
 18:00 Show & Dinner